بهمن ۲۹, ۱۳۹۸

۵ اشتباه بزرگ تازه کارها در نوشتن مقاله

۵ اشتباه بزرگ تازه کارها در نوشتن مقاله
هر نویسنده‌ای یقیناً می‌خواهد مقاله خود را منتشر کند. بااین‌حال، حتی برخی مقالات با یافته های جدید  نیز ممکن است براثر  اشتباهات اساسی در حین نوشتن مقاله، رد شوند.
برای جلوگیری از این مسئله، نویسندگان می‌توانند در حین نوشتن مقاله از وقوع بعضی مشکلات عمومی که در مقدمه، آزمایش، نتایج، بحث و نتیجه‌گیری مقاله به وجود می آید، جلوگیری کنند.
در این آموزش به ۵ اشتباه اساسی تازه کارها در نوشتن مقاله که می‌تواند منجر به رد (Reject) مقاله شود می پردازیم.
چنانچه نویسندگان از مرتکب شدن چنین حطاهایی در قسمت های مختلف مقاله اجتناب کنند، میتوانند مقاله خود را با موفقیت چاپ کنند.

۱- عدم ارجاع به کارهای مهم در مقدمه مقاله:

اغلب ارجاعات به مطالعات قبلی در مقدمه مقاله می‌آید. به‌طورمعمول، تعداد منابع مورد استفاده در یک مقاله پژوهشی، از سوی نشریات به تعداد معینی محدود می‌شود؛ برخی از آن‌ها تا ۶۰ و برخی دیگر نیز تا ۳۰ ارجاع را می‌پذیرند.
در این میان، بسیاری از نویسندگان در حین نوشتن مقاله و مخصوصا قسمت مقدمه مقاله به نشریات جدید اشاره و ارجاع دهی نمیکنند و بر منابع قدیمی تر تمرکز می‌کنند، مثلاً منابعی با یک یا چند دهه قدمت.
 اگر داوران اطلاعات ارائه‌شده در مقاله را قدیمی و منسوخ تشخیص دهند ممکن است مقاله را رد کنند؛ بنابراین، برخی از نشریات به‌وضوح اشاره می‌کنند که ۵۰ درصد از ادبیات ارجاعی باید از مقالات جدیدی باشد که اخیراً منتشر شده است مثلاً در طول سه سال گذشته.
برای ارتباط بهتر پژوهش خود با کارهای تحقیقاتی مهم انجام‌شده در این زمینه، به‌غیراز نقل‌قول از یافته‌های اصلی آن‌ مقالات، باید مقالات مروری مهم در همان حوزه را نیز ذکر کنید، زیرا این‌گونه به‌طور غیرمستقیم به سایر یافته‌های تحقیقاتی مرتبط نیز اشاره کرده‌اید.

۲- ناقص بودن بخش روش‌های پژوهش در مقاله:

بسیاری از پژوهشگران احساس می‌کنند که تنها باید نتایج مثبت را برجسته کنند و تأکید چندانی بر فرایند و روش انجام آزمایش‌ها ندارند. هنگامی‌که داوران چنین مقالاتی را دریافت می‌کنند، ممکن است متوجه این مسئله شوند که نتایج معتبر نیستند و فرایند آزمایش فاقد برخی از جزئیات ضروری و حیاتی است.
بخش روش پژوهش در مقاله باید دقیق باشد تا محققان دیگر بتوانند با استفاده از آن، بار دیگر همین نتایج را از آزمایش‌های مشابه به دست آورند.
در مواجهه با این موارد، عده‌ای از داوران ممکن است تجدیدنظر (Revise) را برای مقاله لازم ببینند، اما برخی دیگر ممکن است آن را رد (Reject) کنند؛ زیرا آزمایش فاقد جزئیات دقیق روش کار، باعث ارائه نتایج نادرست نیز خواهد شد.

۳- دست‌کاری نتایج در مقاله:

یک مقاله پژوهشی معمولاً برای انتشار به‌طور عمده به دلیل یافته‌های جدید خود پذیرفته می‌شود.
از آنجاکه برخی نشریات به عنوان نشریاتی بیشتر تمایل به انتشار مقالاتی با نتایج مثبت دارند شناخته شده اند، برخی از نویسندگان تلاش می‌کنند تا یافته‌های خود را برای انتشار مقاله از طریق اغراق و یا تحریف نتایج، دست‌کاری کنند. عده ای از نویسندگان ممکن است حتی نتایج دیگر محققان را سرقت کنند.
در مورد مبحث سرقت علمی یا سرقت ادبی در مقالات ISI قبلا صحبت کردیم. برای اطلاعات بیشتر به لینک های زیر مراجعه کنید.
وقتی‌ که مقاله ای به مجله ای باکیفیت بالا فرستاده می‌شود، به‌دقت موردبررسی اولیه و به اصطلاح “غربال” می‌شود حتی قبل از آنکه به دست سردبیر مجله برسد و یا در چرخه داوری قرار بگیرد!
دکتر پیتر تراور (Peter Thrower) سردبیر سابق مجله پرآوازه Carbon هشت دلیل رد شدن مقالات در مجلات از دیدگاه خود بیان می کند و اولین مورد آن هم همین مبحث سرقت علمی در مقالات است.

۴- تجزیه‌وتحلیل ناکافی نتایج در مقاله:

اغلب زمانی که مقالات را بررسی می‌کنم، به این مورد برخورد می‌کنم که پژوهش اسال شده به مجله دقیقا شبیه یک گزارش نوشته شده نه مقاله.
همانطور که متوجه شدید، نگارش یک گزارش با نوشتن مقاله علمی کاملا متفاوت است.
نویسنده یک مقاله باید از صرفاً توصیف نمودن یافته‌ها، فراتر رفته و شواهد و دلایلی مبنی بر قابل‌اعتماد بودن یافته‌های خویش ارائه نماید.
علاوه بر این، باید اهمیت یافته‌های خود را برای زمینه‌ای که مقاله در آن باب نوشته شده است توضیح دهد که این امر بسیار لازم و حیاتی است. چراکه یک مقاله پژوهشی خوب، یافته‌های مربوط به مطالعات قبلی را نیز دربر می‌گیرد و توضیح می‌دهد که چگونه این مطالعه به دانش و یافته‌های پیشین در این مبحث، مطالبی خواهد افزود.

بنابراین، مقالاتی که فاقد عمق کافی هستند ممکن است رد شوند.

به‌عنوان یک قاعده کلی، بخش بحث مقاله باید یک‌سوم از آن را در­بر بگیرد.

۵-نتیجه گیری نامناسب در مقاله:

بخش نتیجه گیری باید آنچه از این مطالعه آموخته می‌شود را یادآوری کند.
بااین‌حال، در برخی مواقع، نویسندگان پیشنهاد‌ها و یا نتیجه‌گیری‌هایی را استنتاج می‌کنند که تحقیقات آن‌ها واقعاً به چنین نتیجه‌هایی منتهی نمی‌شود و این وضعیت می‌تواند گمراه‌کننده باشد.
دقت کنید که نتیجه‌گیری به‌طور مستقیم به سوالات تحقیق شما مرتبط باشد، هدف از مطالعه را بیان کند و بر اساس نتایج حاصل­شده باشد.
البته به یاد داشته باشید که بدترین حالت زمانی است که نتیجه‌گیری و چکیده با هم مشابه بوده و همپوشانی داشته باشند. چنین مقاله‌ای در اکثر نشریات پذیرفته نخواهد شد.

درباره نویسنده

همیشه آرزو داشتم یک منبع آموزشی فارسی مقاله نویسی می بود تا علاوه بر یادگیری ساده تر نحوه نگارش مقاله علمی، از پیشنهادات آموزشی آن استفاده میکردم. آن آرزو، اکنون، "شریف همیار" نام دارد.

مطالب مرتبط

نظر بدهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.